X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 اردیبهشت 1398
تعداد بازدید خبر : 123
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 03 اردیبهشت,1398 | 09:56 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 03 اردیبهشت,1398 | 09:56 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 03 اردیبهشت,1398 | 09:56 ق.ظ

ترامپ در لبه پرتگاه

  • ترامپ در لبه پرتگاه
ترامپ

رئیس اسبق «اف بی آی» از حدود دو سال پیش به همراه ۱۹ وکیل و ۴۰ مامور بازپرسی «اف بی آی»، کار روی پرونده تخلفات انتخاباتی ترامپ را آغاز کرد و در جریان تحقیقات خود از نزدیکترین افراد ستاد انتخاباتی ترامپ نظیر «پل منافورت» و «مایکل کوهن»، «راجر ستون» بازجویی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، پنجشنبه ۲۹ فروردین، گزارش«رابرت مولر» در مورد پرونده تخلفات انتخاباتی و قضایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد.


رابرت مولر رئیس اسبق «اف بی آی» از حدود دو سال پیش به همراه ۱۹ وکیل و ۴۰ مامور بازپرسی «اف بی آی»، کار روی پرونده تخلفات انتخاباتی ترامپ را آغاز کرد و در جریان تحقیقات خود از نزدیکترین افراد ستاد انتخاباتی ترامپ نظیر «پل منافورت» و «مایکل کوهن»، «راجر ستون» بازجویی کرد.
پرونده تخلفات انتخاباتی ترامپ شامل دو مقوله بود؛ نخست، تبانی ستاد انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ با روسیه و دوم، ممانعت او از پیشروی تحقیقات قضایی در مورد پرونده تبانی.
خلاصه گزینش شده گزارش مولر
پنجم فروردین، «ویلیام بار» دادستان آمریکا که از طرف دونالد ترامپ منصوب شده است، طی نامه‌ای برای نمایندگان کنگره آمریکا، خلاصه‌ای ۴ صفحه‌ای از گزارش مولر را به آن‌ها ارائه کرد و نوشت: مولر بازرس ویژه به این نتیجه نرسید که شهروندان آمریکا یا مقام‌های کمپین ترامپ مرتکب توطئه شده‌اند یا آگاهانه با روسیه هماهنگی داشتند. همچنین گزارش بازرس ویژه نهایتا تصمیم گرفت تا در مورد ممانعت ترامپ از اجرای عدالت و اینکه آیا این موضوع در دادگاه قابل پیگرد است یا نه، نظری ندهد.
انتقاد و تمسخر رسانه‌های آمریکایی
انتشار عمومی این نامه دادستان آمریکا، باعث شد تا محافل رسانه‌ای به انتقاد و حتی تمسخر این نحوه گزارش‌دهی بپردازند و «ویلیام بار» را متهم به جانبداری از رئیسش ترامپ کنند؛ در همین رابطه NBC گزارش داد: ویلیام بار، دادستان، از گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای مولر، فقط ۵۰ واژه را که به نفع ترامپ است منتشر کرده و کل گزارش را از نگاه رسانه‌ها پنهان کرده است.
این انتقاد و تمسخر رسانه‌های آمریکایی از این منظر درست بود که در بخشی از گزارش بازرس مولر آمده بود: هرچند این گزارش نتیجه‌گیری نمی‌کند که رئیس‌جمهور مرتکب جرم شده، اما او را تبرئه هم نمی‌کند.
در همین رابطه، رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات دولتی این کشور نوشتند: وزارت دادگستری آمریکا به این نتیجه رسیده که متن کامل گزارش مولر، حاوی اطلاعات حساسی است که نباید به طور کامل انتشار عمومی یابد.
گزارش نهایی مولر برای ترامپ مخرب است
اما چند روز پس از انتشار خلاصه گزارش بازرس مولر توسط «بار»، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت: گزارش نهایی «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بیشتر از خلاصه‌ای که انتشار یافته، برای دونالد ترامپ مخرب است.
نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های دولت آمریکا و افراد آگاه از روند این پرونده نوشت که اعضای تیم مولر نگران هستند خلاصه‌ای که «بار» درباره گزارش مولر منتشر کرد، دیدگاه‌های مردم آمریکا را به نفع ترامپ تقویت کرده باشد، آن هم پیش از آنکه گزارش مولر انتشار عمومی پیدا کند.
کودتا علیه ترامپ
روز ۲۲ فروردین، ترامپ که از انتشار خلاصه گزارش مولر توسط «بار» خشمگین شده بود، تحقیقات مولر را کودتا علیه خود دانست و از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا منشاء آغاز این تحقیقات را پیگیری کند.
پیش از انتشار گزارش کامل پرونده تبانی انتخاباتی ترامپ، دموکرات‌های کنگره آمریکا، «بار» دادستان کل این کشور را به انتشار گزینشی نتایج گزارش تحقیقاتی بازرس مولر، در راستای منافع ترامپ، متهم کردند.
گزارشی ۴۵۰ صفحه‌ای با خط خوردگی‌های فراوان
سرانجام روز پنجشنبه ۲۹ فروردین، «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، گزارشی ۴۵۰ صفحه‌ای از نتایج تحقیقات مولر منتشر کرد. بخش‌هایی از این گزارش به بهانه و ادعای معذوریت‌های امنیتی با قلم سیاه پوشانده شده بود تا از دید رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا پنهان بماند.
در این گزارش همانطور که در خلاصه آن قید شده بود؛ شواهدی دال بر قطعیت تبانی انتخاباتی ترامپ با روسیه در سال ۲۰۱۶، محرز نشد، اما در بحث «ممانعت و سنگ‌اندازی ترامپ در مسیر آشکار شدن حقیقت» ابهاماتی در گزارش مندرج بود.
ابهامات گزارش مولر
از جمله آنکه، در همان نخستین روز‌های انتصاب رابرت مولر به سمت بازپرس ویژه تحقیق از تبانی انتخاباتی ترامپ با روس‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا به «دونالد مک‌گن» نماینده حقوقی کاخ سفید فشار وارد کرده تا وزارت دادگستری آمریکا را برای برکناری مولر متقاعد کند.
ماجرای دیدار پسر ترامپ با یک جاسوس روس
همچنین در تحقیقات مولر آمده که، در ژوئن ۲۰۱۶، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، «ترامپ جونیور» پسر ارشد ترامپ به همراه «جارد کوشنر» داماد او، در برج ترامپ، با یک وکیل روس به نام «ناتالیا وسلنیتسکایا» دیدار داشته است و ترامپ در بیانیه توضیحی پسرش در رابطه با این دیدار دست برده است و محتوای این دیدار را بحث پیرامون کودکان روس ساکن آمریکا عنوان کرده است؛ حال آنکه «ترامپ جونیور» پسر ترامپ، پیش از آن اعتراف کرده بود که به قصد دریافت اطلاعات تازه هکر‌های روس از محتوای ایمیل‌های دموکرات‌ها و «هیلاری کلینتون» به دیدار این وکیل روس رفته است.
البته در سال ۲۰۱۷ که تحقیقات مولر از تبانی انتخاباتی ترامپ با روس‌ها در مراحل اولیه قرار داشت، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود که در دیدار پسر ترامپ با آن وکیل روس، یک افسر سابق ارتش روسیه که آموزش‌های جاسوسی نیز دیده بود به نام «رینات احمدشین» حضور داشت.
دیدار مشکوک رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ با یک بازرگان اوکراینی
در همین رابطه، «سی‌ان‌ان» گزارش داده که هک ایمیل‌های دموکرات‌ها و به راه افتادن کارزار اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی از سوی روسیه به نفع ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶، همزمان با ملاقات‌ها و ارتباط‌های اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با نمایندگان کرملین بوده است؛ برای نمونه، «پل مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ اطلاعات داخلی انتخاباتی آمریکا را در اختیار یک بازرگان اوکراینی که با دستگاه اطلاعاتی روسیه در ارتباط بود، قرار داده است.
روز‌های بدتری در انتظار ترامپ خواهد بود؟
تا اینجای کار، همین اطلاعات نیم بند از گزارش بازپرس مولر پیرامون تبانی انتخاباتی ترامپ، برای کاخ سفید و رئیس جاه طلبش گران آمده است. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز دستور داده تا گزارش کامل رابرت مولر، بدون حذفیات، به نمایندگان تحویل داده شود. چنانچه نسخه اصلی گزارش مولر در اختیار کنگره آمریکا قرار گیرد، احتمالا روز‌های بدتری در انتظار ترامپ خواهد بود.
در گزارش مولر تاکید شده که امکان احضار و بازپرسی از ترامپ در زمانی که هنوز قدرت را در دست دارد، میسر نیست، اما کنگره می‌تواند از طریق استیضاح ترامپ، ابعاد مختلف پرونده «تبانی انتخاباتی او» و «کارشکنی‌اش در مسیر اجرای عدالت» را برای اتخاذ تصمیم نهایی بررسی کند.
«الیزابت وارن» سناتور دموکرات و «مکسین واترز» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز صریحاً درخواست استیضاح ترامپ را مطرح کرده‌اند و از کنگره آمریکا خواسته‌اند با جریان انداختن روند استیضاح ترامپ، جلوی اعمال مفسدانه او را بگیرد.
اگر چه احتمال استیضاح ترامپ بسیار ضعیف است و حتی به فرض استیضاح او نیز، برکناری‌اش به سبب دست بالای جمهوریخواهان در مجلس سنا تقریبا محال است، اما فشارهای ناشی از ابعاد مختلف پرونده مولر می‌تواند روزگار سیاست‌ورزی و ریاست ترامپ را تیره کند.
منبع: میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: