X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 18 اسفند 1397
تعداد بازدید خبر : 62
تاریخ ثبت : شنبه, 18 اسفند,1397 | 05:39 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 18 اسفند,1397 | 05:39 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 18 اسفند,1397 | 05:39 ب.ظ

به سمت تحول بزرگ

  • به سمت تحول بزرگ
حسام الدین برومند

انتصاب آیت الله دکتر رییسی به ریاست قوه قضاییه از سوی رهبر معظم انقلاب علاوه بر اینکه با استقبال کارشناسان، حقوقدانان، قضات و اهل فن روبرو شده است؛ موج گسترده‌ی امیدبخشی در کشور ایجاد کرده و توده‌های مردم از این انتصاب بسیار خرسند و خوشحالند که بروز و ظهور آن را می‌توان در واکنش آحاد مردم و در محافل مختلف عمومی و خصوصی به نظاره نشست.

انتصاب آیت الله دکتر رییسی به ریاست قوه قضاییه از سوی رهبر معظم انقلاب علاوه بر اینکه با استقبال کارشناسان، حقوقدانان، قضات و اهل فن روبرو شده است؛ موج گسترده‌ی امیدبخشی در کشور ایجاد کرده و توده‌های مردم از این انتصاب بسیار خرسند و خوشحالند که بروز و ظهور آن را می‌توان در واکنش آحاد مردم و در محافل مختلف عمومی و خصوصی به نظاره نشست. این درحالی است که پس از انتشار حکم رهبرانقلاب در انتخاب رییس جدید قوه قضاییه، رسانه‌های ضدانقلاب نتوانستند عصبانیت شان را از این انتصاب و خرسندی مردم پنهان نمایند و در اقدامی موهن و از سر استیصال به هجمه و تخریب و فضاسازی روی آوردند. حتی در این میان وزارت خارجه آمریکا در واکنشی عجزآلود به رییس جدید دستگاه قضایی حمله ور شد و انتصاب ایشان به عدلیه را به اصطلاح شرم آور خواند! خب؛ سوالی که به میان می‌آید این است که علت عصبانیت رسانه‌های معاند، ضدانقلاب و آمریکا برای چیست؟ در این باره چند نکته قابل اعتناست:


۱. علت عصبانیت دشمن از انتصاب آیت الله رییسی بر مسند عدلیه نشان دهنده انتخاب درست، دقیق، حکیمانه و عالمانه رهبر بصیر انقلاب است. در بخشی از حکم حضرت آقا آمده است: " آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب می‌کند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفت‌ها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌یی مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند. اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام... " خب؛ آنچه که دشمن و رسانه‌های ضدانقلاب را آشفته و عصبانی کرده است ارزیابی آن‌ها از ماموریت راهبردی رییس جدید قوه قضاییه مبنی بر تحول بزرگ در دستگاه قضایی است که دیده اند و پی برده اند که این مهم با دانش، تجربه، سلامت نفس و روحیه انقلابی آیت الله رییسی شدنی است، با این حساب نباید آشفته حال و عصبانی باشند؟


۲. دشمن در راهبرد کلان خود یکی از راه‌هایی که در جهت تضعیف ساختار نظام دنبال می‌کند، اعتبارزدایی از قوه قضاییه است که همواره با ادعاهای واهی و پمپاژ سنگین شایعات و شبهات، این مساله را در دستور کار داشته، دارد و خواهد داشت. ضمن آنکه وظایف خطیر و حساس و بعضا منحصر به فرد قوه قضاییه در تامین امنیت و پیشگیری از جرایم، باعث شده تا دشمن همواره بر مواجهه با دستگاه قضا تمرکز داشته باشد؛ بنابراین انتصاب شخصیتی به ریاست قوه قضاییه که قریب به ۴۰ سال سابقه کار و مدیریت قضایی در بالاترین سطوح را داشته است؛ نقشه دشمن را نقش بر آب کرده است چرا که می‌داند او به ظرایف و دقایق این کار اشراف و تسلط دارد.


۳. رییس جدید قوه قضاییه یک سند تحول قضایی را آماده کرده که با موافقت رهبر انقلاب مورد تایید قرار گرفته است و این یعنی باز هم دشمن نخواهد توانست به اغراض شوم خود در پروژه اعتبارزدایی از دستگاه عدالت نائل شود و به تعبیر درست تر؛ آرزوی یک قوه قضاییه ضعیف را به گور خواهند برد. نکته مهم اینجاست که رییس جدید قوه قضاییه علاوه بر دانش فقهی و اجتهاد، دانش آموخته رشته حقوق در بالاترین مقطع (دکتری) است که با سابقه ۳۸ سال کار قضایی، یک تجربه بی نظیر را در مسند دستگاه قضایی به همراه دارد و مجموع این ویژگی‌ها نشان می‌دهد این بستر و ظرفیت به تحول بزرگ در قوه قضاییه شتاب خواهد بخشید؛ چون سکاندار عدلیه از همان ابتدا به پیچ و خم‌های این مسیر احاطه و آگاهی دارد.


۴. و بالاخره باید گفت: با طلوع انقلاب اسلامی و برچیده شدن رژیم هزار فامیل پهلوی، خشت‌های ظلم و ستم و تبعیض بیدادگاه‌های طاغوت و سیطره اختاپوسی رژیم آمریکایی شاه فرو ریخت و بارقه امید در دل‌های مردم شعله ور شد تا یک دستگاه قضایی برگرفته از نسخه حکومتی اسلام ناب، پناهگاه مستضعفان و محرومان و گمنام‌ها باشد و در برخورد با مفسدان و مجرمان کلان سرمایه دار و غارتگران بیت المال و دانه درشت‌ها هیچ سفارشی را نپذیرد و بر مصلحت‌های کذایی حکم نراند. در گام اول انقلاب و در چهل سال گذشته، موفقیت‌ها و توفیق‌های بزرگی در عدلیه بدست آمده است که امروز اقدامات مهمی، چون تحول در منابع انسانی دستگاه قضایی، خدمات قضایی الکترونیک، فراگیر شدن احقاق حقوق عامه، نهضت مجازات‌های جایگزین حبس، تشکیل معاونت پیشگیری از جرم، برخورد قاطعانه با دانه درشت‌ها و مفسدان اجتماعی و اقتصادی تا صاحب منصبان و ... نمونه‌های آشکاری است که نمی‌توان انکار کرد. اکنون و مقارن با گام دوم انقلاب، تحول بزرگ در دستگاه قضایی و اجرای عدالت در تراز انقلاب اسلامی نیازمند همکاری و همدلی همه دستگاه‌ها و نهادها و پشتیبانی مردم است تا هرچه بیشتر به دادگستری اسلامی و پر کردن فاصله‌ها تا نقطه آرمانی نزدیک و نزدیک‌تر شویم.

منبع: روزنامه حمایت
برچسب ها:
ارسال نظر: