X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 09 دی 1397
تعداد بازدید خبر : 106
تاریخ ثبت : یکشنبه, 09 دی,1397 | 11:50 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 09 دی,1397 | 11:50 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 09 دی,1397 | 11:50 ق.ظ

نگاه در بهزیستی باید خانواده محور باشد

  •  نگاه در بهزیستی باید خانواده محور باشد
شریعتمداری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه ما باید در سازمان بهزیستی آئله مندی باشد یعنی کودک کار را مثل فرزند خود ببینیم و یا زنی که همسر خود را در حادثه‌ای از دست داده است و بی سرپرست شده ویا طلاق گرفته است مثل خواهر خود بدانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر محمد شریعتمداری اظهار داشت:سازمان بهزیستی بزرگترین نهاد اجتماعی و حتی اقتصادی کشور است و از ان روزی که وزارت را به عهده گرفتم قسم خوردم هر انچه که در توان دارم برای خدمت به افراد تحت پوشش این سازمان خرج کنم.

شریعتمداری گفت:در حوزه توان یابان نباید نگاه ترحم آمیز داشت و باید فضایی را برای این عزیزان فراهم کرد تا شکوفا شوند. چرا که این عزیزان در زمینه‌های از ما قوی‌تر هستند.

وی در ادامه افزود:خدمت در بهزیستی نعمت بزرگی است و قبادی دانا یک چهره دانشگاهی است و ممکن است به خاطر خدماتی که انجام داده است به خصوص در سازمان هلال احمر برخی وی را نشناسند . ایشان را با تایید رییس جمهور برای این کار در نظر گرفتیم.

شریعتمداری افزود:کمک به فقر زدایی و از کار انداختن ماشین‌های فقرزدایی وظیفه ما در جامعه و سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: باید بتوانیم ماشین‌های تولید معلولیت، تولید خط فقر، تولید ناهنجاری‌های اجتماعی را مشخص کرد و در آسیب شناسی موضوعات گوناگون تلاش کنیم ما برای انجام فعالیت‌های مهم این سازمان باید از تبلیغات و نمایش و به معنی نادرست آن دست برداریم و عمل و اقدامات موثر داشته باشیم. مشارکت اجتماعی یعنی تکیه کردن به شریکان اجتماعی و به این معنی که از فکر و اندیشه آن‌ها در هر قانون و مقررات استفاده کنیم و مقررات وضع کردن بدون اطلاع آنان نباشد پذیرفتن این که شرکای اجتماعی حق نظارت دارد سنجش آن‌ها را بر عملکرد بهزیستی بپذریم و خدماتی که ارائه می‌کنیم باید توسط شرکای اجتماعی سنجیده شود.

وزیر کار با بیان اینکا ما نباید غره به خدمات گذشته باشیم گفت: خدمات ارزشمندی در گذشته انجام شده است، اما در نقطه مطلوب نیستیم و مسیر طولانی را در پیش داریم و بر عهده آقای قبادی دانا مسئولیت سنگینی قرار داده شده است و نباید احساس رضایت از آنچه که داریم داشته باشیم اگرچه اقداماتی که در گذشته انجام شده حرکتی جهشی بوده است، اما با نقطه مطلوب فاصله ما بسیار زیاد است. در این زمینه قدم‌های ما در این سازمان محکم‌تر از گذشته و رو به جلو باید باشد.

وی تصریح کرد: باید مقررات را تسهیل کنیم تا شرکای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد به راحتی کار کنند. بهزیستی مردم محور بهتر است از بهزیستی دولت محور اگر می‌خواهیم با شرکای اجتماعی مشارکت طولانی داشته باشیم و کار را برای آنان تسهیل کنیم تا مشارکت واقعی اتفاق افتد باید با همکاری شرکای اجتماعی بتوانیم این قدم را با استحکام بیشتری برداریم.

وی با اشاره به شفاف سازی فعالیت در سازمان بهزیستی گفت:باید همه کار‌ها را به اتاق شیشه‌ای منتقل کنیم همه منابع باید مشخص باشد ما می‌دانیم بدنه اجرایی نیز می‌داند مردم نیز باید بدانند اگر کارخوبی انجام می‌شود مردم باید مطلع شوند و اگر کار بدی است نباید انجام دهیم موضوعات مختلف سازمان بهزیستی باید به یک اتاق شیشه‌ای منتقل شود تا همه بدانند که چه انجام می‌دهیم اگر ما این شفافیت را در دستور کار قرار دهیم آن وقت استفاده بهتری از این منابع محدود خواهد شد و نظارت مردمی بر امور فعالیت‌های ما انجام خواهد شد ما به هیچ بهانه‌ای نباید از این وضعیت فرار کنیم این بخش از منابع مربوط به بخشی از بیت المال است که اگر ما آن را حذف کنیم مشمول ل. آیه تبت یدا ابی لهب می‌شویم و خدا دستمان را قطع میکند خواهش من از همه مدیران این است که ما را در این مسیر کمک کنند.

وی با اشاره به جوان گرایی در سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: قرار شد ما جوانگرایی کنیم و برای زنان قدم‌های موثری برداریم و بومی گزینی کنیم و نگاه قومیتی برای انتخاب در مسئولیت‌ها نداشته باشیم و شایسته‌سالاری کنیم این قرار‌ها در مدیریت سازمان از این به بعد نیز برقرار است و این مسیر طی شود وقتی می‌گویم جوان‌گرایی منظور شعار دادن نیست. با همه این احوال باید به جوان فرصت دهیم جوان یعنی خلاقیت نشاط نوآوری امید باید مدیریت جوان را به کشور تحمیل کنیم و از این موضوع نترسیم چراکه کشور از این موضوع سود خواهد برد وقتی از جوان استفاده کنیم امید به جامعه برمی گردد جوان یک اکسیر بزرگ است و ما انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با حضور جوانان در اجرای کردیم و با حضور جوانان به پیروزی رسیدیم اگر جوانان نبودند همان ۱۰ روز اول جنگ با میباختیم جوانی بود که ما را در جنگ پیشبرد هرکس نا امید است از این در برود بیرون و آن‌هایی که همراه ما هستند با ما بمانند.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: ما در کشور ۱۶ هزار معلول، ۱۹۵ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰۰ هزار سالمند و ۲۳۰۰ مرکز مشاوره داریم. به گفته آمار‌ها مجموعه کاری که بر عهده این سازمان است بسیار سنگین است کار سنگین بدون اتکا به همه دولت و شبکه‌های اجتماعی قابل برداشتن از روی زمین نیست.

وزیر کار ادامه داد: باید تلاش کنیم تا هر فرد یا خانواده یک دستیار بهزیست شود. بهزیست یار کردن هر فرد در خانواده باید از برنامه‌های سازمان بهزیستی باشد. معتقدم کار برای خدا باندی و گروهی حزبی و فرقه‌ای نیست کار برای خدا یعنی کار برای همه و ما نباید بین افرادی که برای دریافت خدمت به این سازمان مراجعه می‌کند تبعیض قائل شویم این سازمان سازمانی است با پرچم سفید و هیچ رنگی ندارد و این مسیر را برای خدمت مردم پیش بگیریم و تلاش کنیم تا اسم بهزیستی مرادف با درد و رنج و علم نباشد برند بهزیستی باید این باشد که بهزیستی همراه است با رفاه و شرایط مطلوب زندگی و محیط سازگار برای معلولان و توجه به آسیب دیدگان اجتماعی تا وقتی این برند تغییر نکرده است موفق نشده ایم و باید گام‌های بزرگ در این امر برداریم.

منبع: خبرگزاری میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: