X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 112
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 25 مهر,1397 | 06:52 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 25 مهر,1397 | 06:52 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 25 مهر,1397 | 06:52 ب.ظ

خاشقجی و حقوق بشر!

  • خاشقجی و حقوق بشر!
محمود عباس زاده مشکینی

محمود عباس زاده مشکینی

دو هفته پیش در سفر اردوغان به عربستان، بن سلمان یک فروند هواپیمای گرانقیمت تشریفاتی به او هدیه می دهد!
چند روز بعد از آن یک روزنامه نگار مشهور سعودی منتقد بن سلمان ، بعد از ورود به کنسولگری کشورش در ترکیه به طرز مشکوکی ناپدید می شود...
رسانه های کشورهای مختلف بر اساس منافع مفروضه خود به ارائه تحلیل و خبر می پردانزند...
آیا این یک جنایت سخت  و قتل است یا یک بازی و جنایت نرم  با هماهنگی خود خاشقجی؟
پاسخ هنوز معلوم نیست...
ترامپ برای حل بحران خاشقجی برای سعودی ها صورت حساب چند صد میلیارد دلاری فرستاده است...
و البته برخی از مقامات آمریکا نیز ظاهرا موضع آبرومندانه تری می گیرند!
خاشقجی تفکر اخوانی المسلمینی داشته و در این خصوص با اردوغان مورد حمایت اخوانی ها ، زمینه مشترک دارد...
از طرف دیگر اردوغان نمی خواهد در این قضیه ، علایم و کدهای ناامنی داخلی به جامعه ارسال شود چرا که دستاویز رقبای انتخاباتی اش می شود...
به نظر می رسد اگر خاشقچی به قتل رسیده باشد انگیزه قاتل (که احتمالا یکی از سیستم های اطلاعاتی عبری ، عربی، غربی است) فراتر از "کشتن یک منتقد یا مخالف" است، چرا که هزینه این قتل بسیار بالاست.
اما آنچه در این میان عمدا مورد غفلت قرار گرفته است  پردازش قضیه از منظر حقوق بشری است، نهادهای بین المللی حقوق بشری صرف نظر از تک مضراب های خنثی ، تقریبا سکوت اختیار نموده اند انگار خاشقجی انسان نبوده و حق حیات نداشته و خانواده و بستگانی نداشته و یا فاقد عنصری به نام احساس و درد و عاطفه بوده اند،انگار همه چشم ها را به دهان آمریکا دوخته اند که چه موضعی می گیرد، در حالی که موضوع حتی از حیث حقوق بشری با آمریکا بی ربط نیست چرا که خاشقجی(تبعیدی خود خواسته) مقیم کشور آمریکا بوده است.
پدیده خاشقجی نشان می دهد که اساسا مقوله حقوق بشر و تمام ساختارها و نهادهای بین المللی ایجادی چه از حیث سخت افزاری و چه از حیث نرم افزاری، بیش از اینکه برای تحقق و تضمین و تامین حقوق بشر به معنی عام کلمه باشد، انگار برای تامین و تضمین منافع قدرتهای  بزرگ و جریانهای هم سوی قدرت های بین المللی، بویژه آمریکا تدارک دیده شده است.
واقعا اگر یک چنین اتفاقی برای شهروند یک کشور دیگر در تهران اتفاق می افتاد و یا اگر یک منتقد و مخالف جمهوری اسلامی ایران در کشوری ثالث، سرنوشت خاشقجی را پیدا می کرد الان فضای رسانه ای ، دیپلماسی و نهادهای حقوق بشری چگونه بود؟
اینجاست که استانداردهای دوگانه سازوکارهای حقوق بشری غربی مانند سایر ساز و کارها از جمله FATf جوهره و ماهیت و رسالت و ماموریت  خود را آشکار می کند.

مشاور دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه

برچسب ها:
ارسال نظر: